Almi Företagarskolan

Marco och Emma blir årets nyföretagare

Guldkväll

”På fredag kväll ska vi klä upp oss ordentligt.” Marco mötte Emma vid dörren, när hon kom hem från butiken. Emma hade stängt butiken för dagen. Marco hade varit på ett inredningsuppdrag i V Görslätt och hade kommit hem lite tidigare.

Emma blev både orolig och förväntansfull. ”Vad är det du menar, vad ska vi göra på fredag kväll? Du menar nu på fredag alltså?” ”Det är Guldkväll och vi är årets nyföretagare.” ”Oj”, var allt Emma fick ur sig på en stund, sedan viftade hon glatt bort alltsammans med ett skratt. ”Är det ett sånt där Marcoskämt nu igen? Så illa är det väl inte ställt ändå. Det måste finnas många andra som passar bättre.”

”Nej, vi är verkligen värda den utmärkelsen. Öppna ögonen Emma, vi har kört företaget i över ett år och vi har överträffat våra egna förväntningar många gånger om. Visst har vi en fin butik”.

Jodå, Emma och Marco fick ta emot många lovord under Guldkvällen. Dessutom återgav lokaltidningarna naturligtvis vad som sagts, ingen dålig reklam minsann.

Marco inför starten

När de startade sin inredningsbutik i Småstad, hade Marco jobbat i möbelbutiker och hos möbelgrossister. Han visste en hel del om inköp. En annan viktig erfarenhet var att göra s.k. miljöer på mässor och i butiker. Utan tvekan hade han talang för färg och form. Dessutom var inredning ett stort engagemang för honom.

Emma och Marco hade bott ihop ett par år när de bestämde sig för att starta företaget tillsammans. I lägenheten fanns även katten, burrig, spinnande och med en pälsnyans anpassad till hemmets väl genomtänkta färgsättning.

Anställda skulle de ha, det var de båda övertygade om när de startade, men de skulle utveckla företaget försiktigt. Emma skulle inte sluta sin anställning direkt. Det skulle vara alltför riskfyllt. De kunde behöva hennes inkomst om det inte blev så bra lönsamhet i början.

Emma och Ung Företagsamhet

Annars var Emma tänd på att dra igång företaget. Själv hade hon drivit företag i liten skala när hon var yngre. Det hade börjat när hon gick i gymnasiet. Då hade hon och ett par kompisar drivit UF-företaget Pallar Du. Ett UF-Företag (Ung Företagsamhet) var ett slags lärföretag som drevs under ett år och sedan avvecklades. Emma hade sedan fortsatt ensam med den produkt som UF-företaget tog fram, en nytto- och lekpall för barn. Det hade varit en del köpintresse i kommunens barnstugor och på marknader. Så småningom blev det köpintresset mättat i närområdet och Emma stängde företaget när hon fick ett bra jobb. Hon skulle få arbeta med ekonomi och det var något hon fått smak för.

Lokal med betydelse

Marco hade varit noggrann i sitt sökande efter lokal. Det ska vara något speciellt eftersom vårt företag är speciellt, menade han. Vi får gärna förknippas med byggnaden. Just en sådan byggnad fann han. Den hade stått tom ett tag men den passade så bra. Den hade stor yta och stor volym. Det fanns en lämplig yta att starta i och en andra våning att flytta in i och expandera. Byggnaden var sådan att den kunde dra ögonen till sig om den fick lite mer färg. Hyresvillkoren blev acceptabla.

Byggde företaget

Att utveckla företagets profil och metoder att få kunder fick de en del hjälp med. De hade vänner och bekanta som delade med sig av tips om hur de skulle gå tillväga. De missade heller inte tillfällen att lyssna av när det var seminarier och dylikt om företagande. Bland annat lyssnade de på ALMIs information om att starta eget och ALMIs seminarium om affärsjuridik. De hade stor nytta av kunskapen, mallarna för affärsplan och annat som ALMI erbjöd. Hos ALMI kunde de få synpunkter på sina planer inför den ansökan om lån de gjorde där.

Företagsnamnet

Marcos far var från Italien. Det var inte utan viss stolthet för sitt halvt italienska ursprung som Marco slängde sig med italienska uttryck då och då. När Marcos far frågade om vad Marco menade när han pratade om sin design, så gjorde Marco en svepande gest där de satt hemma i den lägenhet där han fått Emmas godkännande att inreda. Cosi – så här! Piaci? Vad tycker du? Cosi, cosi – så där, svarade Marcos far med ett retsamt skratt.

”Så ska det heta, vårt företag,” utbrast Emma. ”Cosi Design!” ”Men tror du att det blir rätt uttalat med betoning på i,” sa Marco dröjande. ”Det spelar ingen roll, säg cosi så att det låter som cosy på engelska, det är bara mysigt.” Cosi Design fick det bli.

Marco och Emma i Företagarskolan

Kontakterna med ALMI hade varit positiva för Emma och Marco. När de fick frågan om de ville vara med i Företagarskolan så blev det ja direkt. De ville ändå dela med sig av sina erfarenheter till andra.Synd bara att de inte fick lägga in sin webbadress i Företagarskolan, tyckte de.

 
 
 

Almi Företagspartner AB
Om Cookies