Almi Företagarskolan

Rederi Mälarstaden AB

Tidigt på hösten 2006 dök de upp på ALMIs starta eget-kurs i Västerås, Hans och Niclas Eriksson. De tänkte starta upp ett rederi berättade de för en frågande kursledning och övriga kursdeltagare. Det visade sig vara sonen Niclas som hade förvärvat en taxibåt som han hade för avsikt att trafikera Västerås vackra skärgård med. Pappa Hans var i första hand med för att se och lära eftersom även han, efter nära 30 år i kommunal tjänst, var lite frestad att starta företag. Troligen i samverkan med Niclas.
 

I valet och kvalet

Så kom då valet och en borgerlig allians tog över styret i Västerås stadshus. Högt upp på agendan för alliansen låg att knoppa av en del av den kommunala verksamheten, däribland sjötrafiken till öarna i Mälaren. Nu yppade sig en möjlighet för familjen Eriksson. Förhandlingar och upphandlingar startade upp under våren 2007 och i april samma år var familjen innehavare av ett avtal och två passagerarfärjor. Rederi Mälarstaden AB hade uppstått med tre delägare, mamma Marie, pappa Hans och sonen Niclas.

Nu stod de där med passagerarbåten Silvertärnan för maximalt 58 passagerare, passagerarfärjan Elba (arrenderad av Västerås stad) samt taxibåten Diana och ett avtal om att bedriva reguljär linjetrafik. Linjetrafiken bestod i att trafikera de närbelägna badholmarna samt de bebyggda öarna. På öarna finns cirka 300 stugor där merparten nyttjas för sommarboende. 
 
Trots en regnig sommar blev Silvertärnan fullsatt ett flertal gånger, varvid passagerare fick lämnas kvar på kajen. Då gjorde familjen Eriksson bedömningen att om rederiet skulle kunna utvecklas måste man investera i en större båt. Sagt och gjort. Under vintern började man söka efter en lämplig båt och i mars 2008 övertogs under pompa och ståt, med ett flertal potentater och media närvarande, passagerarfartyget Havsörnen med en kapacitet för 200 passagerare.
   Med Havsörnen har rederiet dessutom skaffat sig möjlighet att erbjuda servering ombord, varför man från och med sommaren 2008 åtar sig mer avancerad chartertrafik.

Under hösten 2007 begärde Västerås stad in anbud för att klara vintertrafiken för de 18 personer som är fastboende på öarna. Rederi Mälarstaden blev de som fick anbudet varför man tvingades införskaffa en farkost att ta sig fram med när isen varken bär eller brister. Rederiet hittade ett lämpligt begagnat objekt i Finland. En rosa svävare!

Niclas får en idé

En rosa svävare måste ha ett lämpligt namn. Vem är känd för att vara klädd i rosa? Jo, Gert Fylking på Rix FM. De tar kontakt med Gert och undrar om han vill döpa båten till Gert Fylking. En morgon i februari döps så båten i direktsändning.

Under 2007/2008 förstärktes flottan med ytterligare en farkost. En större taxibåt med kapacitet för cirka fyrtio personer.
Inför sommarsäsongen 2008 stod man nu rustade att erbjuda, såväl Västeråsare som boende på sörmlandsidan, ett rikt utbud av upplevelser på sjön. Nya destinationer har tillkommit och även temaresor som exempelvis travresor till Sundbyholm. Dessutom kan man nu erbjuda förtäring och något gott att dricka. Rederiet har nu rättigheter att servera öl och vin.

Under resans gång har Hans, Niclas och Marie varit noga med att se till att hålla media informerade om vad som händer. Intresset har varit stort och det har varit TV-inslag och artiklar om Rederi Mälarstaden snart sagt varje vecka sedan rederiet startade.

Det som för drygt två år sedan startade med en taxibåt för 12 personer är nu ett rederi med fyra farkoster och som grädde på moset blev Hans, Niclas och Marie Eriksson utsedda till Årets Nystartare i Västerås 2007. Vi gratulerar.

   – Allt du gör måste genomsyras av affärsmedvetenhet och affärsmässighet. Sälja, sälja och sälja är självklart mottot, säger Hans och tillägger, du måste självklart älska det du säljer. Och det gör vi.


Här följer några tips på framgångsfaktorer för nystartade företag som Rederi Mälarstaden delar med sig av:

  1. ALMI Företagspartner. Ett måste för att inte förledas av sin egen kanske alltför positiva tro.
  2. Någon form av ekonomisk insikt. Realistisk budget måste till. Glöm inte likviditeten.
  3. Bärkraftig idé som ligger i tiden.
  4. Stort eget engagemang med glädje.
  5. Marknadsföring, sälj, sälj, sälj.
  6. Bygg och utveckla ditt nätverk
  7. God finansiering och små krav på lön eller utdelning inledningsvis.

 www.rederimalarstaden.se
 


Azim överträffade alla förväntningar

AzimI december 2006 startade sjuksköterskan Azim Fatan företaget Läkarresurs FA Rekryt AB. Drygt ett år senare blev han utsedd till Årets Nyföretagare i Uppsala.

Azim är inte bara sjuksköterska han är också utbildad personalvetare. En kombination som är alldeles utmärkt eftersom sjukvården är hans marknad. Azims företag är nämligen ett bemanningsföretag som i första hand hyr ut läkare till såväl landsting som privata vårdcentraler.

– Är du riktigt duktig på något så skall du satsa på det i eget företag, då händer det verkligen grejer, säger Azim.

Azim kan vården utifrån sin bakgrund som sjuksköterska och har dessutom under ett antal år arbetat som anställd inom bemanningsbranschen. Det är grunden, enligt Azim, att satsa stenhårt på det man verkligen kan och tycker om att engagera sig i.

Inför det första året hade Azim budgeterat en omsättning på 20 mkr vilket överträffades med råge. Omsättningen blev drygt det dubbla!

Vad är Azims framgångsrecept?

– Personligt engagemang, tillgänglighet och trygghet för kunden är några av de viktigaste ingredienserna, säger Azim. Vi måste ge kunderna ett snabbt svar närhelst de hör av sig. Ofta behövs en läkare med kort varsel och kunden ringer ju knappast för att störa.

Azim hyr också med jämna mellanrum ut sig själv som sjuksköterska vilket är mycket uppskattat av kunderna. På så sätt håller han sig uppdaterad om branschen och skapar ännu bättre relationer med vårdpersonalen.

Att bygga och vårda sitt nätverk är något som Azim råder alla nyföretagare att tänka på. Minst en dag i veckan sätter Azim av för att resa ut och träffa såväl kunder som de läkare han hyr ut.

– Skaffa dig kunskaper om den kund du ska träffa och gärna också om sådant som kan intressera kunden.

Exempelvis läser Azim in sig på Sundsvall om han ska träffa någon från landstinget eller en vårdcentral där.  

– Jag blir både allmänbildad och geografiskt kunnig, säger han med ett leende.

Hjälp i starten

– Jag hade stor nytta av att få bolla min idé med Mehran Tehranchi från ALMI inför starten. Inte minst viktigt var det att få en ”push” av någon som trodde på mig och min idé och som kunde det här med företagandet. Det var ovärderligt.

Hur orkar han?

Azim arbetar drygt 70 timmar i veckan men ser ändå oförskämt pigg ut. Hur kan det komma sig?

– Jag tycker om att arbeta, så det känns inte speciellt jobbigt, säger Azim, som dock framhåller vikten av att hålla kroppen i trim för att orka med. Minst tre pass med fysisk träning lägger han in i veckoschemat.

Den egna kontorspersonalen (två heltidare och en timanställd) ”tvingar” Azim ut på en halvtimmes promenad varje dag. Det är en god investering hävdar han och menar att en stund i friska luften ger nöjdare och gladare personal som därmed arbetar effektivare. Med andra ord vinst för både företaget och personalen.

 Azims tips till nyföretagare: 

  • Upptäck din talang – vänta inte på att andra ska göra det.
  • Bygg nätverk som leder till billiga kontakter och höjer din vinst.
  • Skaffa kunskap om kunden och hennes ”omvärld” innan du möter henne.
  • Sätt dig in i kundens situation – vad vill kunden ha av mig?
  • Våga sälj – var inte blyg.
  • Satsa på nöjda kunder. En nöjd kund värvar andra nöjda kunder.
  • Överträffa förväntningarna.
 
 
 

Almi Företagspartner AB
Om Cookies